eGimnazja w województwie śląskim - wyniki badań
eGimnazja w województwie śląskim - wyniki badań
autorem artykułu jest Katarzyna Komar
Do badania zaproszonych zostaÅ‚o ponad 300 gimnazjów, które w ramach programu „Pracownie komputerowe dla szkół” otrzymaÅ‚y finansowane z funduszy unijnych komputery, a później również multimedialne pomoce dydaktyczne. Na 278 szkół, które wypeÅ‚niÅ‚y przesÅ‚anÄ… im ankietÄ™, 271 zadeklarowaÅ‚o, że programy SuperMemo sÅ‚użące do nauki jÄ™zyków obcych majÄ… już zainstalowane na szkolnych komputerach.
Zgodnie z rynkowymi trendami sprzedaży detalicznej podobnego oprogramowania SuperMemo, w szkołach największym zainteresowaniem cieszy się język angielski. W pracowniach komputerowych zainstalowało go 240 szkół. Multimediami do nauki niemieckiego wykorzystują 162 placówki, francuskiego 52, natomiast hiszpańskiego 22 szkoły.
Niektóre gimnazja posiadają oprogramowanie w jednej, inne nawet w dwóch pracowniach komputerowych (w każdej z 215 placówek jest między 8 a 22 stanowisk komputerowych z zainstalowanym programem). Pozostałe szkoły zainstalowały pomoce wyłącznie na kilku komputerach w pracowni lub na laptopie, który może być wykorzystywany poza salą informatyczną. Jak się okazało przeszkodą na drodze do nowoczesnej eSzkoły jest bowiem brak przeszkolonych nauczycieli i wystarczającej liczby komputerów, by lekcje z różnych przedmiotów mogły odbywać się z ich wykorzystaniem. Części szkół udało się wygospodarować czas i komputery z pracowni. Wskazuje na to deklaracja 163 gimnazjów, które potwierdzają, że otrzymane od MEN oprogramowanie wykorzystuje podczas lekcji. W 12 placówkach natomiast, choć program zainstalowano, uczniowie nie mieli jeszcze okazji się z nim zapoznać.
W ankiecie zapytano przedstawicieli szkół, jakie funkcje multimedialnych pomocy dydaktycznych najbardziej podobały się uczniom inauczycielom, którzy zgodnie wskazali interaktywne ćwiczenia. Prowadzący zajęcia docenili również umożliwiający indywidualny nadzór nauki panelu nauczyciela.
Ankieta wypełniona przez gimnazja z województwa śląskiego udowodniła, że wśród przedstawicieli szkół istnieje duże zainteresowanie szkoleniami i informacjami na temat możliwości wykorzystywania multimedialnych pomocy dydaktycznych. Perspektywa urozmaicenia lekcji multimediami jeszcze bardziej cieszy uczniów. I jednym i drugim należy zapewniać warunki, by obraz eSzkoły był w Polsce coraz lepszy oraz by jej funkcjonalność przyczyniała się do postępów w nauce każdego ucznia. To zadanie należy do Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kuratoriów Oświaty, pracowników szkół, ale również do firm, które mają możliwość w rozwoju polskiego szkolnictwa brać czynny udział.
Badania zostaÅ‚y przeprowadzone przez firmÄ™ pwn.pl, która w konsorcjum z MCSI byÅ‚a zwyciÄ™zcÄ… przetargu na dostawÄ™ multimedialnych pomocy dydaktycznych SuperMemo. Oprogramowanie gimnazja otrzymaÅ‚y w ramach Zadania B programu prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej „Pracownie Komputerowe dla szkół”. Samo zaÅ› badanie zostaÅ‚o przez firmÄ™ przeprowadzone w ramach spoÅ‚ecznej odpowiedzialnoÅ›ci i chÄ™ci uÅ‚atwienia szkoÅ‚om wejÅ›cia na drogÄ™ nowoczesnego, ciekawego dla uczniów i efektywnego nauczania.
Firma pwn.pl zostaÅ‚a zaÅ‚ożona w 1997 roku. Obecnie jest liderem w zakresie rozwiÄ…zaÅ„ jÄ™zykowych oraz wydawcÄ… multimedialnych publikacji Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. – encyklopedii, atlasów, sÅ‚owników. WiÄ™kszość produktów firmy zostaÅ‚a wpisana na listÄ™ Å›rodków dydaktycznych zalecanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Pwn.pl zawiera także usÅ‚ugi tÅ‚umaczeniowe
w Centrum Tłumaczeń, usługi globalizacyjne i lokalizacyjne. Od 2003 roku pwn.pl jest partnerem firmy POLENG Sp. Z o.o. i wyłącznym dystrybutorem programu tłumaczącego Translatica.
--
.
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Zbiorniki do mleka
Czy po tej reklamie zaufasz intuicji młodej freelancerk
Chomikuj - kto jeszcze chce dostęp do 60 000 000 plików
Zielony Kraj
Ekstrawagancja, czy przesada?